Menu Zamknij

Jak zapobiec powstawaniu rdzy i korozji bramy garażowej?

Rdza i korozja bramy garażowej to poważne objawy destrukcji elementów stalowych czy aluminiowych, która najczęściej jest nieodwracalna. Dlatego rozwiązaniem zarówno najrozsądniejszym i najbardziej opłacalnym, jest właściwa ochrona konstrukcji, zanim pojawi się na niej pierwsza rdza. Jak zatem zapobiec jej powstawaniu i zabezpieczyć bramę przed korodowaniem?

Sposoby na ochronę bramy garażowej przed korozją

Większość skutecznych metod przeciwdziałaniu powstawaniu rdzy i korozji, nie jest możliwa do samodzielnego wykonania w warunkach domowych. Dlatego zanim jeszcze kupimy produkt, ważne jest sprawdzenie, czy montowane w nim elementy, takie jak śruby, blachy, profile lub nity, wykonane są z materiałów odpornych na rdzę. Istotne jest także zweryfikowanie, czy producent wzmocnił stal tzw. protektorem. Najczęściej rolę tę pełni cynk, aluminium lub magnez (bądź też ich stopy). I tu najczęściej bramy zabezpiecza się:

  • emalią antykorozyjną – stosowaną jednak częściej, gdy już doszło do powstania rdzy,
  • cynkowaniem ogniowym, uznawanym za najskuteczniejszą metodę,
  • malowaniem proszkowym, opartym na metodzie elektrostatyki.

Poza doborem materiałów, musimy zważyć także na właściwe usytuowanie poszczególnych elementów konstrukcyjnych, aby możliwy był łatwy dostęp do ich pielęgnacji oraz by nie były narażone na nadmierną wilgoć. Dodatkowo warto zdecydować się na wybór takiej bramy, której ochronna powłoka pozwoli zabezpieczyć stalowe czy aluminiowe części przed destrukcyjnym działaniem wody.

Ochrona bramy garażowej przed rdzą

O jakie elementy bramy trzeba zadbać najbardziej?

Najważniejszymi elementami bramy pod względem długowiecznego funkcjonowania, są przede wszystkim te części, które odpowiadają za poruszanie się skrzydła, tj.: sprężyny, prowadnice, zawiasy oraz napęd. Do ich prawidłowej pracy konieczne jest nie tylko odpowiednie przymocowanie, ale także płynność ruchów. Dlatego warto stosować regularnie do ich konserwacji preparaty smarujące czy impregnujące – najlepiej takie, które poleca producent zakupionej bramy.

Musimy także pamiętać, że każdy rodzaj bramy wymaga innej konserwacji. Przykładowo, w bramach skrzydłowych powinniśmy szczególne zadbać o zawiasy, które należy regularnie oliwić. Z kolei w bramach przesuwanych istotne jest regularne oczyszczanie prowadnic (lub szyny) ze śniegu czy piasku.

Poważny błąd: ignorowanie stopy ościeżnicy?

Wielu inwestorów często skupia się jedynie na tym, z jakiego materiału wykonany jest profil bramy, zapominając o drobnych, ale niezwykle ważnych elementach. Oczywiście istotne jest, by brama wykonana była z materiału nierdzewnego, ale nie mniej ważne są także pozostałe części, jak np. często ignorowana ościeżnica. Podobnie jak inwestorzy, producenci również nierzadko pomijają tego typu elementy konstrukcyjne bramy, przez co szybciej dochodzi do korozji ich wyrobów.

Dlaczego ościeżnica jest tak ważna? Trafną odpowiedź na to pytanie znaleźliśmy w opisie produktu na stronie firmy Hörmann – producenta bram garażowych:

Stopa ościeżnicy, wykonana z tworzywa sztucznego, wysoka na 4 cm, jest odporna na uszkodzenia, zakrywa ościeżnicę w miejscu narażonym na powstawanie rdzy i trwale zabezpiecza bramę przed ewentualną korozją. W przeciwieństwie do konkurencyjnych rozwiązań ta długotrwała ochrona jest skuteczna nawet w przypadku długo utrzymującej się wilgoci.

Rzeczywiście badania pokazują, że prawidłowa produkcja i montaż stopy ościeżnicy, skutecznie chronią bramę przed pojawianiem się rdzy prowadzącej do korodowania.

Segmentowa brama garażowa Hormann

Czy rzeczywiście dobry montaż ma znaczenie w ochronie przed korozją?

Nie bez powodu wcześniej pojawił się wątek prawidłowego montażu poszczególnych elementów. Źle zamontowana brama – nawet jeśli będzie najlepiej konserwowana – nie posiada skutecznego zabezpieczenia przed korodowaniem. Dlatego decydując się na montaż nowej bramy, musimy pamiętać o zleceniu szczegółowych pomiarów ościeża, które wykona fachowiec instalujący. Nie możemy zapominać też o sprawdzeniu nadproża, ponieważ jego wygięcie może nawet zablokować właściwą pracę bramy.

Inwestorzy często pomijają także takie kwestie, jak wybór koloru i wielkości, a lokalizacja bramy względem stron świata. Jeżeli brama jest przykładowo szeroka (np. bramy segmentowe do garażu dwustanowiskowego), a dodatkowo ma ciemną barwę, usytuowanie jej od strony południowej może prowadzić do wygięcia się paneli – nawet do 1% długości. Dla stuprocentowej pewności lepiej jest kupić bramę, która posiada odpowiednie wzmocnienia przeciw odkształceniom (takie posiadają np. bramy segmentowe firmy Hörmann).

Jednak co wspólnego ma wygięcie bramy do procesu korozji? Warunkiem zabezpieczenia przed powstawaniem rdzy jest dbałość o to, by wszystkie elementy bramy miały swobodny odpływ wody oraz były szczelne. Gdy dochodzi do odkształcenia bramy, niektóre z jej części nie są już do siebie idealnie dopasowane, dlatego ryzyko destrukcji jest znacznie większe.

Powiązane Wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *