Garaż niewątpliwie jest bardzo przydatny, ale jego budowa nie zawsze wchodzi w rachubę. Dla inwestorów, którzy nie mogą pozwolić sobie na jego realizację, optymalnym rozwiązaniem okaże się wiata garażowa.
Budowa wiaty garażowej do 35 m2
Budowa wiaty garażowej, której powierzchnia nie przekracza 35 m2, wymaga jedynie zgłoszenia odpowiedniemu organowi. Inwestor powinien jednak zgłosić zamiar postawienia wiaty do odpowiedniego urzędu. Dodatkowo, prawo budowlane nakłada ograniczenie terenowe – na działce o powierzchni nieprzekraczającej 500 m2 można stworzyć tylko dwie wiaty garażowe.
Jeśli w dalszej przyszłości planujemy budowę garażu, to wiatę możemy potraktować jako tymczasowe miejsce parkingowe, które w dowolnym momencie będzie można łatwo zlikwidować. Z równym powodzeniem wiata może stanowić stałe miejsce parkingowe. Jej budowa jest znacznie tańszą propozycją od garażu, a jej konstrukcja – prostsza. Pozbawiona ścian oraz bramy wjazdowej składa się wyłącznie z zadaszenia oraz wspierających je słupów. Podejmując decyzję o realizacji wiaty jeszcze na etapie budowy domu, można zdecydować się na utworzenie zadaszenia wiaty z przedłużenia połaci dachu. W ten sposób uzyskamy spójną, zharmonizowaną zabudowę oraz, co nie bez znaczenia, zużyjemy mniejszą ilość materiałów budowlanych. Konstrukcja wiaty będzie doskonale uzupełniać formę domu, jeśli do jej budowy użyjemy podobnych materiałów budowlanych.
Wiata garażowa nie musi pełnić wyłącznie funkcji miejsca parkingowego. Może zostać zaopatrzona w niewielkie zaplecze gospodarcze, na przykład w formie zamykanego schowka. Wiata sprawdzi się także jako miejsce przechowywania opału, a w momentach, gdy nie będzie pod nią parkować samochód – może pełnić funkcję zadaszonego tarasu, idealnie chroniącego przed słońcem domowników oraz gości.
Zalety wynikające z posiadania wiaty garażowej
Budowa wiaty garażowej, która nie tylko rozwiąże problem z miejscem parkingowym, ale też pozwoli zaoszczędzić, to rozwiązanie coraz chętniej wybierane. Dlaczego?
Posiadając wiatę nie musimy wykonywać odpowiednio wytrzymałej podłogi na gruncie. Wystarczy, że ustabilizujemy grunt lekką podbudową, a pasy jezdne pod kołami samochodu wyłożymy np. kostką betonową. Ominą nas też wydatki związane z fundamentami i inwestycja w ściany (jak i późniejsze wykańczanie ich na zewnątrz i od wewnątrz). Zaoszczędzimy również na kupnie i montażu okien oraz bramy garażowej, na którą musielibyśmy przeznaczyć niemałą sumę.
Wiata to zawsze dużo mniejszy wydatek niż postawienie garażu. Jeżeli szukamy oszczędności na etapie budowy domu, wiata powinna być wystarczającym i satysfakcjonującym rozwiązaniem.
Przy budowie garażu musimy ponieść nie tylko wcześniej wymienione koszty, ale też te związane z ocieplaniem budynku. Dodatkowo, decydując się na budowę wiaty na etapie wznoszenia domu, konstrukcję zadaszenia oraz jego pokrycie możemy wykonać z tych samych materiałów, które posłużą do budowy więźby i pokrycia dachu domu.
Wiata garażowa czy garaż – dlaczego nie warto budować wiaty?
Niestety, ale konstrukcja wiaty to jedynie dach oparty na kilku słupach. Sam dach nie może zapewnić idealnej ochrony dla samochodu, zwłaszcza gdy warunki atmosferyczne są niekorzystne, pada deszcz, wieje mocny wiatr czy pada śnieg. Nie możemy liczyć, że auto pozostanie na to obojętne. W czasie mrozu wiata nie uchroni samochodu również przed zamarznięciem. W takiej sytuacji trzeba poświęcić dodatkowo czas na oczyszczenie auta. To samo tyczy się przylepionych liści czy deszczu, które przy silnych wiatrach dosięgną nasz samochód.
Garaż to świetna opcja dla rodzin, które posiadają różne sprzęty, np. rowery czy hulajnogi. Dorośli lubiący majsterkowanie mogą przechowywać w garażu swoje narzędzia. Samochód umieszczony pod otwartą wiatą nie daje takiej możliwości, a dodatkowo może kusić złodziei.